Vnitřní motivace k učení je zásadní pro rozvoj poznání, v dětství a později v dospělosti. Nebaví vaše dítě studovat? Chybí mu vnitřní motivace k získávání nových informací? Odmítá dělat domácí úkoly nebo nedává během lekcí pozor?
Podívejme se, co skrývá za nedostatkem vnitřní motivace k učení. Proč je podle psychologů důležité pochopit fungování mozku ve spojitosti se sníženou motivací k učení dítěte se dozvíte v dnešním článku. Nechybí tipy, jak motivovat dítě k učení a stimulovat jeho zvídavost.
Proč mají děti nedostatek vnitřní motivace?
Možná vás také jako první napadne, že se za nedostatkem vnitřní motivace k učení skrývá nuda nebo nízké sebevědomí dítěte. Pravdou je, že nemůžeme vynikat ve všem. Podle psycholožky Şehitoğluové je nutné uvědomělé rodičovství a zdravé sledování dítěte.
Dělejte dítěti společnost v jeho pokoji a dejte mu prostor. Nechte ho pokládat otázky. Zjistěte, čemu nerozumí a co ho opravdu zajímá. Aby rodiče zjistili, co stojí za nedostatkem vnitřní motivace, měli by si s dětmi povídat o denním životě během hraní nebo u přípravy večeře.
Nechte děti ukázat, v čem se cítí dobře. Zvládají samostatně vypracovat domácí úkoly? Opravdu je baví chodit do sportovního kroužku? Neustále dětem naslouchejte a komunikujte s nimi, ať zjistíte jejich pravé emoce a co jim způsobuje radost.
Proč je důležité pochopit fungování mozku, když mluvíme o motivaci?
Mozek pracuje s tím, co nám dělá radost. Děti ve věku mezi 6 – 9 lety mají tendenci rychle přijímat potěšení. Když si dítě hraje s kamarády nebo videohru, má radost hned. Když si představíme hodinu ve škole, musí plnit povinnost a to znamená odložit zábavu na později.
Rodiče musí zjistit, co děti opravdu baví a jak pro ně učení udělat zábavné. Když dítě nebaví číst, hledejte správný typ knihy. Samozřejmě, pokud dítě ve škole s učením opravdu zápasí, je vhodné zvážit návštěvu odborníka a vyloučit poruchu učení.
Jak motivovat dítě k „nudným“ činnostem?
Přistupujte k motivaci dítěte pozitivním způsobem. Domácí úkoly a domácí povinnosti se mohou stát zábavnou činností, tady je pár tipů, jak tomu pomoci.
Vytvořte doma pohodové prostředí pro učení. Dítě často povzbuzujte, čímž mu poskytnete dostatečnou motivaci. Když se děti cítí milované a v bezpečí, mají tendenci se učit s větší radostí a úsilím.
Uveďte děti do organizace času. Time management je perfektní nástroj, jak předcházet stresu a zajistit správný poměr mezi úsilím vynaloženém pro studium, pomáháním v domácnosti, zábavou a odpočinkem.
Trénujte dětskou koncentraci. Existuje řada způsobů, jak dětem pomoci, aby se lépe soustředily. Dopřejte ji pravidelné přestávky, začleňte dostatek pohybu, představte dechové techniky nebo meditaci.
Vyberte dětem personalizované vzdělání. Každý student je jiný a potřebuje svá specifika. Pokud žák rád studuje už ve škole, má to přímý dopad na jeho studijní výsledky a motivace učit se víc a s chutí.
Zaznamenávejte a oceňujte studijní úspěchy dítěte. Toto je další způsob, jak motivovat dítě k učení. Když sleduje svůj pokrok, dosahuje stanovených cílů a získá za svoje úspěchy pochvalu, jeho vnitřní motivace jen poroste.
Nechte dítě, aby se svobodně vyjadřovalo. Rodiče jsou jiné osobnostní typy než jejich dítě. Vrozené potřeby hrají velkou roli při motivaci k učení dětí, kreativně i slovně.
Vyvarujte se srovnávání. Všichni jsme jedineční a máme své vlastní tempo. Ideálně se proto vyvarujte srovnávání dětí s jejich vrstevníky nebo se staršími sourozenci.
Jak podnítit dětskou zvídavost?
Zvídavost lze chápat jako nutkání, které nás pohání něco tvořit nebo odhalit. Je nezbytná a důležitá v každém jednotlivém stavu vývoje coby největší hnací síla učení. Vše, co máme rádi nebo chceme v životě objevit, začíná zvídavostí.
Rodiče musí být i v tomto ohledu pro dítě pozitivním vzorem. Motivující přístup by se měl odrážet v mimice, gestech a barvě hlasu. Měli by být interaktivní a s dětmi se synchronizovat, aby se cítily jistě.
Poskytněte dětem informace, které skutečně potřebují objevit. To neznamená, že musíte znát na všechno odpověď. A je naprosto v pořádku dítěti jednoduše přiznat, že na otázku neznáte odpověď. Vytvoříte tak příležitost objevit ji společně.
Pokládejte dětem otevřené otázky namísto otázek, kde je odpověď buď ano, nebo ne. Rozvíjejte otázky, které je podnítí k zamyšlení a dalšímu objevování. Tvoříte si tak otevřenou formu komunikace založenou na vzájemném poznání a důvěře do budoucna.
Je pro vás téma dnešního článku aktuální? Řešíte motivaci k učení u vás doma? Jak budujete vnitřní motivaci u vaší ratolesti? Budeme rádi, když nám zanecháte svůj komentář níže a nezapomeňte Novakid následovat na sociálních sítích.